fredag 27 april 2012

Rapport

Dags för en uppdatering kanske? Har inte orkat skriva på länge på grund av den enkla anledningen att jag haft så fullt upp med annat. Var på en utfärd till Berlin förra helgen, och det var verkligen 3 intensiva dagar. Vi bodde på ett mysigt hostel på östsidan av stan, och det var verkligen intressant att få se skillnaden mellan stadsdelarna. Jag har varit till Berlin några gånger förut men har bara vistats på de turistvänliga områdena. Jag kan inte sluta förundra mig över hur olika förhållandena och levnadsstandarden är på de två sidorna om den forna muren. Vi besökte alla ställen och sevärdheter som man brukar, åkte fram och tillbaka med både S- och U-Bahn, åt KFC och gick till fots tills vi nästan stupade. 


En Bierbike, man cyklar och dricker öl :D Health and safety!


På fredag kväll drog vi ut på krog, Fritz tror jag stället hette. Man blev kroppsvisiterad och handväskan blev kontrollerad innan man fick gå in, det var en ny upplevelse för mig. Hade en jätterolig kväll och kom hem tre-tiden på natten, vilket sedan straffade sig nästa dag när man skulle upp till åtta... På lördag eftermiddag fick vi tid att shoppa, vi gick i några butiker på Alexanderplatz och besökte shoppingcentret Alexa, men vi var så trötta och hade så ont i fötterna att vi föredrog att sitta vid Starbucks och se på folk. En klänning fick jag med mig hem. 


Aida o Anna på Fritz :D


Vi besökte ett underjordiskt museum på söndagsmorgonen, ett bombskydd från andra världskriget. Det var ett av de mest intressanta ställen jag har besökt, fast jag fick nästan klaustrofobi när guiden berättade att det i värsta fall fanns 3 människor per kvadratmeter i ett rum. 4000 människor och 3 utgångar, och när syret tog slut skulle alla ut, oavsett om det bombades eller ej. De räknade nämligen med att ifall folket stannade inne skulle endast 5% överleva, men om de gick ut skulle bara 50% dö av bomben. Trevligt... Jag blev verkligen imponerad av ett rum där vakterna brukade sitta, de hade nämligen målat väggarna med något självlysande ämne, så att de skulle kunna arbeta under ett eventuellt strömavbrott. Väggarna var i originalskick (om man ska tro guiden) och lös ännu!  Man fick tyvärr inte fota där inne, så har inga bilder från museet. 

På onsdag kväll var vi på International Dinner, alla skulle ta med någon maträtt typisk för det egna landet. Det var någorluna varmt så vi satt ute och hade värmeljus på borden när det blev mörkt. Det var verkligen jättemysigt, fick smaka på ryska kex, isländsk räksallad, kanadensisk potatis, tysk nudelsallad osv osv osv.... 

Matkalas :) (Bild: Lei Greifswald)

För övrigt borde jag göra mina uppgifter till lingvistikkursen i Vasa och skicka in dem åt läraren. Men då måste jag först gå till biblioteket, låna en bok, gå hem, orka bry mig, och dessutom har jag inte ännu skaffat något hänglås så jag kan inte låsa in mina saker vid bibban så jag tror jag sparar det till nästa vecka. 

Ikväll blir det Geokeller :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar